Markus gästbok

Inlägg:


Fyll i svaret av 'trettiotvå plus fyra' med siffror:
Namn:

35.22 ??!! årsbästra??

Erik Henttin, 2010-08-27 07:11:30

Jaha? Vad är det du undrar över? Skulle det varit "22 punkt 35" istället för tvärt om?

Markus, 2010-08-26 13:11:31

35.22 ??

Erik Henttin, 2010-08-26 11:03:26

Duktigt MARKUS!! sIKTA PÅ 2012 ISTÄLLET...

Erik Henttin, 2010-08-20 08:34:59

Inget Falun. Platsar inte. Ska träna istället.

Markus, 2010-08-19 13:35:49

Det är åt H-E, fokus äar inte tillräcklig! Skit i alla tävling o träna istället. SM i FAAAALUN?

Erik Henttin, 2010-08-19 07:01:08

Teorier, diskussioner och hemsidan har inget samband med hur mycket jag tränar, så att lägga ner det skulle få noll effekt på träningsmängden.

Markus, 2010-08-13 12:48:03

Marcus, Skippa allt dravel om en massa teorier o börja träna istället... Stäng ner hemsidan o koncentrera dej på träning o viktiga tävlingar. Som det ser ut ny så får du pisk av en 50-åring från Kalmar, detta kan du inte vara helt nöjd med.

Erik Henttin, 2010-08-13 07:09:35

Ok, hjärtat/VO2-max är träningsbart hela livet, men frågan är i vilken utsträckning. Det finns forskare som säger att hjärtat mest kan öka i volym under ungdomen och som vuxen idrottare går det inte att höja VO2-max mycket mer, utan de största ytterligare förbättringarna handlar om löpekonomi och uthållighet/laktattröskeln. Oavsett exakt hur det ligger till känns det ändå som det i mitt fall är mest intressant att läga fokus på dels aerob uthållighet (tröskel, mängd, långpass) samt löpekonomin (där teknik, styrka & spänst ingår). Lite VO2-max-träning får jag ändå i och med mitt flitiga tävlande. Pratar vi andra typer av idrott som cykling och skidåkning är jag alldeles för dåligt grenspecifikt tränad för att komma upp i speciellt hög puls, utan det jag skulle kunna fylla på med vore isåfall lågintensiv träning på t.ex. cykeln. Detta tror jag dock inte förbättrar mitt VO2-max något (som skulle gynna mig som löpare), utan de förbättringar jag skulle få handlar om aerob uthållighet/tröskel för cykelmuskulaturen, löpkapaciteten blir dock närmast oförändrad.

Markus, 2010-07-29 19:42:53

Markus & Dan, vill eg inte lägga mig i eran diskussion men kan helt enkelt inte låta bli. Hjärtat (om vi låter hjärtat symbolisera vo2 max) är faktiskt träningsbart hela livet och är tillsammans med arbetsekonomi samt laktattröskel de avgörande fysiologiska faktorerna i uthållighetsidrott. Arbetsekonomi samt laktattröskel tränas och regleras grenspecifikt till betydilgt större del än vo2 max. Skidåkare i världseliten tillhör de absolut bästa löparna i sina respektive länder (ex Norge läs: Anders Aukland; Anders har tex gjort 3,46 på 1500m). Dock är ju jämförelsen mellan en elitskidåkare och en elitmotionär i löpning inte relevant, skidåkaren har idrotten som sitt jobb och tränar ca +850h om året. Att jämföra det med Markus ? timmar per år blir ju i det närmaste absurt. Träning består av framförallt tre variabler: Intensitet, frekvens och duration. Hur var och en fördelar sin träning och når bäst resultat är ju individuellt, tack och lov. Det är en av de mest intressanta delarna av idott och träning. Så, Lycka till med träning och tävling! Johan Gustafsson Fil.kand Idrottsvetenskap Mittuniversitet Östersund och glad motionär=)

Johan Gustafsson, 2010-07-28 11:46:46

Det är ganska svårt att hitta faktiskt, mycket går rakt genom öppna kohagar och då finns inte ens någon stig att springa på. Mycket skog också med kurvor och uppdelade stigar här och där. Utan snitslar är man chanslös, även efter att ha sprungit rundan några gånger med ett års mellanrum. Dessutom har några mindre justeringar genomförts flera ggr på bara de senaste åren då jag varit med.

Markus, 2010-07-23 06:13:24

Angående Hornsjön: Man tycker att du borde hitta nu efter 5 år eller vad det är?

Lars Svärd, 2010-07-22 10:08:29

Jag är beredd att pressa mig mer, men tror som sagt inte att stora volymer cykling & skidåkning är rätt recept, utan det är mer & hårdare löpträning som gäller. Att jämföra mig med landslagsidrottare haltar, då jag helt enkelt inte ligger på den nivån, dessutom tror jag dina påståenden om hur fort skidåkare springer är överdrivna, och de som ändå springer bra löptränar också lite vid sidan av skid/cyklingen. Victoria är oprioriterat, har planerat en mängdvecka nu, men sub 32 (3:33/km) kan kanske gå ändå, tror mig ha kapacitet för 34:59 nu på milen när dagsformen är ok.

Markus, 2010-07-12 08:16:48

Upp med hakan, Markus! Vill bara få dej mer sporrad att pressa kroppen några inch mer. 16.32 är trots allt ett fall framåt... Viktorialoppet på tordag?? SUB32??

Dan Johannesson, 2010-07-12 06:58:47

Det är nog ingen idé att du spiller mer av din värdefulla tid på att ge en looser som mig några träningstips... Dels verkar jag ju vara en talanglös stackare som efter 6års träning ligger på en sådan kass nivå att normala killar i min ålder tydligen gör samma resultat efter ett halvårs träning. Dels struntar jag ju fullständigt i dina fina tips, så något hopp om framtida förbättringar finns ju inte heller!

Markus, 2010-07-06 07:35:57

Marcus, Skidåkare som jag pratar om ÄR LANDSLAGSLÖPARE....inte några lallare på distiktsnivå. 16.50 på 5000 m?? 16.50 gör en normal 25-åring efter 6 månadersträning, vad händer?? Har du syra i hela hårbotten...Du vet väl att skamgränsen går vid 1600.

Dan Johannesson, 2010-07-06 06:06:44

En liten kommentar från en amatörmotionär: Jag konditionstränade inlines två år innan jag började med jogg/löpning. Det mesta som denna bättre konditionen har lett till är i)otålighet att få ge järnet ii) oftast alltför hög progressionstakt och sist men inte minst iii) en lång rad av frustrerande skador. Enda fördelen jag sett är en extremt god bålstabilitet. Grenspecificiteten verkar ha varit en mycket viktig komponent, iaf. för mig.

Anders Liljencrantz, 2010-07-01 07:29:44

Jag som håller till en del på träningsforumet Funbeat.se gick in i Cykelgruppen och bläddrade igenom Topplistan för att se om några av de med högst träningsmängd även sprang något. Hittade som ligger på ca: dubbla träningsmängden mot mig och åkte mycket skidor i vintras och nu cyklar, dvs ungefär vad du verkar efterfråga. Gör samtidigt milen på typ 45min. Imponerar inte direkt på mig, men kanske på dig? Som sagt, mest en massa bortkastad träningstid om det är bättre löpare man vill bli. http://www.funbeat.se/person/calendar.aspx?PersonID=117732

Markus, 2010-06-29 13:39:38

När det gäller träningsfysiologin så har du rätt i att hjärtat är en viktig faktor inom alla konditionsidrotter (däremot INTE lungorna), men hjärtat går inte att träna upp så mycket mer i vuxen ålder. Det som kan tränas upp ytterligare är istället grenspecifik uthållighet i de lokala musklerna, så att man kan ligga närmare 100% under längre tid utan att tröttna och/eller få mjölksyra, samt styrka/spänst för bättre löpekonomi. Både denna lokala uthållighet de arbetande musklerna och styrka/spänst/löpekonomi tränas genom att SPRINGA i varierade farter, och gärna kompletterat med diverse löpstyrka, mångsteg, backe, tåhävningar, bålstyrka, m.m. Att cykla eller åka skidor har klart begränsad inverkan på löpkapaciteten. Den övertygelsen är jag "insnöad" i, om man vill uttrycka det så.

Markus, 2010-06-29 13:15:45

Fast det där påståendet om att alla längdskidåkare (och andra som tränar konditionen många timmar, t.ex. cyklister) skulle vara så värst bra löpare, det stämmer inte! Exempelvis min granne under uppväxten i Påryd, Joakim Åleheim, ligger i eliten både inom både cykling & skidåkning och tränar avsevärt många fler timmar än mig, även en del löpning. Har faktiskt ställt upp i en del löpartävlingar och slår mig inte alls med några hästlängder, faktum är att han inte slår mig överhuvudtaget, tvärt om slår jag honom ganska lätt. Samma gäller alla andra skidåkare & cyklister som du hävdar är så snabba löpare. Bevis tack!

Markus, 2010-06-29 13:08:01

Marcus, du verkar insnöad med din plan. Varför tror du att alla längdskidåkare i Sverige av högre klass slår dej med hästlängder på sträckor 5000 m o längre. Detta trots att de flesta har katastrofal löpekonomi. Hjärta/lungor är den viktigaste komponenten. Träna minimum 2 tim/dag i 12 månader så ska du se att resultaten kommer. SUB 32/ SUB 15.30 / SUB 08.50 borde inte vara några problem om du verkligen bestämmer dej för att bli mer fokuserad på träningen. Notera att tävlingsmomentet bara är som en befrielse efter det hårda slitet som görs på träningen.

Dan Johannesson, 2010-06-29 11:24:57

Att jag behöver träna mer och hårdare för att bli bättre vi överens om. Och jag jobbar redan åt det hållet. Det som sätter gränsen för hur fort ökningen går är skaderisken. Precis som du påpekar är tidsbrist är inget avgörande problem för mig, till skillnad mot småbarnsföräldrar. Jag tror dock det är löpträning som gäller för att bli en bättre löpare. Massvis med cykling skulle jag förvisso kunna lägga till utan att nämnvärt ökad skaderisk, men blir jag inte en bättre löpare av det känns det mest som bortkastad tid. Har redan haft perioder i livet då jag cyklat 10-20mil/v utan att märka någon som helst skillnad på löpkapaciteten.

Markus, 2010-06-29 08:33:11

Marcus, hur kommer det sig att +40-åriga familjefäder som med både har tidskrävande arbete + småbarn, tränar intensivare o hårdare än dina 50-75 km/vecka. Är det inte dags att inse att du måste träna hårdare ifall du skall nå en högre nivå. Varför inte lägga in minimum 6-8 timmar i veckan alternativ träning typ skidor/cykel + dina vanliga löppass. A O inom konditionsidrotter är att få hjärtat tåla en så hård belastning som möjligt. Därav ett måste med extra crosspass.

Dan Johannesson, 2010-06-29 07:22:26

2x7x365x10 om resultat skall uppnås? Tja, det beror ju på vilka resultat man pratar om. OS-guld ligger inte direkt inom mina ambitionsramar, inte SM-guld heller för den delen. Det jag skulle vilja uppnå inom några år är sub 2min, 4min, 15min, 32min, 2:40h. Och sen gärna ligga kvar på denna nivå i 10år för att hinna utnyttja den ganska höga kapaciteten till så många roliga lopp som möjligt. För att nå dit tror jag att det är långsam upptrappning som gäller, inget blåställ. Skador sätter bara käppar i hjulet och hindrar utveckling, och "blåstället" leder till skador.

Markus, 2010-06-18 12:15:18

EKVAKTIONEN är 2x7x365x10 om resultat skall uppnås. Det gäller att fylla full mosbricka för varje pass, några genvägar finns inte, PÅ MED BLÅSTÄLLET!!! skriv mindre o lägg allt focus på träningsoptimering, kost o återhämtning!!!!

Dan Johannesson, 2010-06-16 19:11:03

Hehe, finns tydligen många som tror att det bara är att köra hårt och sen skördar man framgångarna. Kanske funkade det för er, men det funkar inte för mig. Nu tänker jag inte låta mig hetsas till att "MATA" då det bara ger skador och sämre form, utan fortsätta trappa upp långsamt. Som jag skrev några inlägg längre ner går träningen bra och formen förbättras stadigt. Tänker fortsätta på den vägen. Låter säkert för klent i dina öron, men då får du väl dra slutsatsen/tycka att jag "är nöjd" då. Sub 9 på 3k är lite svårare än sub 16 på 5k, så det behöver jag nog ytterligare ett år på mig kanske. Dvs 2012.

Markus, 2010-06-15 15:07:31

När det blir det SUB 0900 på 3000m slätt? Daxs att MATA?? eller är du nöjd?

Dan Johannesson, 2010-06-15 09:17:35

Nästa år skulle jag tro. I början på juli då jag springer 5000m på VU-spelen i Gtbg (fre 2/7) och DM i Högby (sö 11/7) får jag nog nöja mig med att slå 16.37-perset med god marginal, gärna under 16.20. I dagsläget är det de enda 5000m-lopp som är planerade i år.

Markus, 2010-06-03 06:22:48

När passeras skamgränsen SUB 1600 på 5000?

Dan Johannesson, 2010-06-02 06:33:07

Tackar. Nu hamnade jag visst i tidningen också... =) Enligt Stefan Larsson lär mina 16:53 varit banrekord, loppet är dock inte äldre än 7år (start 2004).

Markus, 2010-06-02 06:00:00

Haha såg dig första 500 m i lunken inte så dåligt för att vara mig =) Grattis till den väntade segern

heavy , 2010-06-01 22:10:07

Börja köra? Förstår inte riktigt, jag tycker själv att träningen har gått jättebra under hela mars, april och hitintills i maj. Från småskador och strul i vintras med länge ett veckosnitt kring ~45km, till dagens läge med ett veckosnitt på 70km och fortsatt stigande, samt en formkurva som hela tiden följt med uppåt. Har ju persat på både 800m & hinder senaste veckan, gårdagens tröskelpass visar också på klara framsteg. Planen framöver är bara att fortsätta öka sakta men säkert, kommer bli stora framgångar av det. Att istället börja "tokköra" som sannolikt bara leder in i skadeträsket igen vore ju bara att förstöra det hela så det tänker jag verkligen inte göra.

Markus, 2010-05-19 07:15:01

?? När ska du börja KÖRA!! KLOCKAN GÅR..

Johannes, 2010-05-19 05:24:56

Har skrivit en kort rapport på Funbeat.se och det kommer nog en lite utförligare rapport senare idag. Summerat så var hård start (för att hänga med fältet) huvudorsaken till att jag tappade mycket resten av loppet, kuperad bana bidrog nog också lite. Varför skulle jag analysera vinterns träning nu? Formen är påväg uppåt, även om just TSM gick dåligt. Skälby & Terräng-DM gick bra.

Markus, 2010-04-26 08:43:32

Vad hände på TSM, vilka svar fick du? Är det inte daxz att börja analysera vinterns träning?

Johannes, 2010-04-26 08:04:13

Tack, även om det inte känns så våldsamt hett att bli trea, visserligen ökade värdet på placeringen lite av att jag hade ganska många nära bakom mig. Väntar dock med att öppna champagnen tills jag presterat något utöver det vanliga, exempelvis en seger i nästa års lopp.

Markus, 2010-04-12 12:34:10

Grattis till 3:e platsen! //Johan Gustafsson

Johan Gustafsson, 2010-04-10 19:20:02

Marcus, Du måste inse att det handlar om att mata timmar. På med blåstället....... o tok kör. Givetvis om du är nöjd med att springa en mil på SUB 37 så fortsätt med det.

Hans, 2010-03-04 07:44:43

Jo, jag har tänkt köra lite mer alternativt, fast jag tror inte det har speciellt stor inverkan på löpkapaciteten. Har redan haft perioder då jag cyklat både 10 och 20mil i veckan utöver löpträningen utan att märka någon skillnad på löpformen. Syftet är mest att få mer variation i träningen, så det inte blir så ensidigt. Fast det handlar inte om så mycket som 10h, utan 1-3st pass. Rent prestationsmässigt tror jag visst det är löpträning jag behöver för att bli bättre löpare och inte "övrig" kondition & styrka. När det gäller alternativträningsformer så äger jag inga skidor, och att skaffa och som total nybörjare lära sig detta känns lite meningslöst då de flesta vintrar inte ens erbjuder hälften av årets snömängd. Det är mest cykling (sommar) och simning (vinter) som jag tänkt mig. Styrka kör jag redan 2ggr/vecka.

Markus, 2010-03-02 18:28:10

Varför inte som någon nämnde tidigare börja träna mera alternativ träning. Det är väl inte på löpsteget eller snabbheten som du förlorar utan konditionen och styrkan? Ut och åk skidor eller cykla 10timmar i veckan utöver din löpträning.

okänd, 2010-03-02 14:53:37

Att träna hårt & mycket har jag testat många gånger tidigare. Ibland har kroppen hållit och formen har då fått sig ett klart lyft, men oftast har jag blivit skadad. Visst är det fortfarande hårdträning som gäller för att bli bra, det har jag ju märkt, men någon förändring måste ju göras för att undvika skadorna. Min plan är att öka långsamt, man kan fortfarande nå tuffa nivåer på det sättet, men det tar längre tid. Målet 2010 är mest att göra just detta, nästan oavbrutet under hela året ska jag sakta öka träningen. "Ut och tokköra" är väl nästan motsatta metoden, som jag inte tror håller i ett längre perspektiv, utan resulterar i skador. Just förslaget om 3:45-fart i 90min känns också lite oseriöst med tanke på att jag inte skulle klara det ens om jag försökte.

Markus, 2010-02-15 15:12:37

OK! Varför inte bli lite förbannad o bestämma att du ska nå SUB32 till 2011? Vad är målet 2010? Lägg nu inte förmycket tid på svar utan gå ut o tokkör istället...typ 3.45-fart i 90 min...

Calle, 2010-02-15 14:43:01

Jag trodde det var Högby IF-ledaren Carl-Gustaf Nilsson som hittat hit, men nu ändrar jag mig och tror det är någon annan Calle. Visst behöver jag träna mer, men sub 32min gör jag troligen inte till 2011 hur jag än bär mig åt. Så jäkla fel har jag ändå inte tränat de år jag har hållit på. Jag hoppas mest på att fortsätta utvecklas, och kanske nå under 34min till 2011. För övrigt tror jag inte det är så värst många skidåkare som lätt gör sub 33min.

Markus, 2010-02-15 13:34:08

Marcus, Titta på alla svenska längdskidåkare de gör alla med lätthet SUB33 på milen utan någon specifik löpträning under vinterhalvåret. De har ett hjärta o lungkapacitet som löpare bara kan drömma om. Nä, mer timmar o du ska se att drömmen om SUB 32 blir fakta till säsongen 2011. Mvh/Carl

Calle, 2010-02-15 13:03:23

Oj, nu har Calle hittat hit också. Jag köper båda era förslag, dvs mer träning (oavsett typ) och utan att fundera och analysera så mycket.

Markus, 2010-02-15 12:54:04

Markus, Tänk mindre o bara kör. På 70-80 talet sprang alla fortare utan dagens teknik o utrustning. Sätt mer fokus på träning o mindre allt detta bloggande.

Calle, 2010-02-15 09:49:38

Prova att köra merparten alt.träning, MTB, skidor + cykel under perioden Okt-Apr då du är skadebenägen kan du gott göra 2/3 alt.träning dvs. minimum 10-15 timmar per vecka. Allt handlar om hur mycket då kan få ditt hjärta att pumpa ut dvs du behöver ett starkt hjärta o tränade lungor som kan syresätta allt syre till muskelaturen.

Hans, 2010-02-15 09:46:40

Det stämmer inte att jag ofta fått ont pga landning mer på framfoten, så detta kan du omöjligen ha läst. Sen är det bara strunt att Bekele & Co skulle vara ensamma om ett bättre löpsteg (dvs landning på framfötterna). Och jag har inte "tvingat" fram något, tvärt om känns det mycket bättre och mer naturligt att landa på framfoten. Däremot håller jag med dig om att det inte riktigt går att förklara alla mina skador med att "jag ökat för snabbt", dock flera av dem. Många av de småskador jag haft sen i höstas kan jag inte alls förklara. Visst borde jag kunna öka, 60-80km har jag mycket riktigt kört förut, förvisso inte i snitt kontinuerligt i flera år utan bara periodvis. Men vad ska jag göra, om jag får ont, annat än att ta det försiktigare? Ok, du har någon teori om att framfotasteget skulle vara orsaken till skadorna, men den köper jag alltså inte.

Markus, 2010-02-14 22:12:34

Markus, har du någonsin funderat över att dina skador kanske inte beror på hur snabbt du ökar träningen utan kanske något helt annat? Jag läste på puls.se när du var aktiv där och jag tror du skrev för 3-4 år sedan om att "börja springa på framfoten", typ som att du inte gjorde det naturligt utan skulle tvinga fram det. Jag ursäktar mig om jag minns fel. Vad jag hört är det bara Bekele och de absolut snabbaste som naturligt springer på framfoten, eftersom de håller så högt tempo. 64-65 sekunder per varv, det är väl vad medelsvensson gör på ett varv. Jag ser att du ofta i dina inlägg skriver att du byter från framfoten till häl/mitten när det börjar göra ont för att inte belasta. Säger inte detta någonting? kanske är felet sättet du springer på. Det passar kanske inte att springa på framfoten om man inte håller ett överjävligt högt tempo som Bekele. Det är märkligt om det skulle bero på att du ökar för fort, du tar det redan försiktigt och har dessutom varit uppe på 60-80 km många gånger tidigare (flera åt tillbaka) så kroppen borde vara van och t.o.m klara en snabbare ökning än om du aldrig varit där. Du hör ju själv hur konstigt det låter, du blir skadad av att FÖRSIKTIGT öka träningsmängden till nivåer du TIDIGARE varit uppe på.

okänd, 2010-02-14 01:32:36

Jo, det jag tycker också. Ändå har jag haft ett flertal skador sen i höstas, då jag började öka mängden igen. Senast förra veckan råkade jag köra ett dubbelpass på fredagen och var påväg mot 80km för veckan, men näe, det blev för mycket tyckte kroppen också fick jag en bristning i ena vaden (eller vad det nu var). Är ju hopplöst att försöka ÖKA träningsmängden när skador sätter käppar i hjulet hela tiden. Jag ska försöka ändå, men behöver som sagt öka långsamt, så det tar ju tid. Att andra klarar att öka mängden snabbare och därmed snabbt gör bra tider är väl inget konstigt, precis som att man har olika mycket talang har man också olika stor skadebenägenhet. Jag gjorde 38:54 med mindre än 20km/v, så talanglös är jag inte, men sen har utvecklingen gått destå trögare.

Markus, 2010-02-12 09:34:42

Låter konstigt då du trots har hållt på x-antal år o borde ha en grund att gå vidare på. Min kompis gjorde 34.05 på Sylvesterloppet år -94 efter 6 månaders träning. Jag själv höga 33.50 efter knappt 12 månader. Har fler exempel på killar som har gjort SUB 35 som har börjat från noll... Vad är felet, ju för lite träning o fel fokus...

Hans, 2010-02-10 08:32:33

Höjer jag mängden till 10-15 mil/vecka redan till sommaren blir det varken sub 33 eller ens sub 35 - utan istället skada. Däremot kan jag tänka mig att jag gör sub 33 när jag nått upp i den nivån, men jag behöver alltså betydligt längre tid på mig för att nå upp så högt. 2-3år skulle jag tro.

Markus, 2010-02-01 23:02:08

SUB 33 borde gå till sommaren om du höjer träningsmängden till 10-15/vecka effektiv tid. Mängden + hög fart o total focus är det avgörande för att nå önskat resultat.

Hans, 2010-02-01 08:47:02

Jadu, det kan man ju fråga sig. Jag har inget svar. Vad jag kan säga är att sub 32min är just vad jag haft som toppmålsättning för hela löparkarriären i flera år. Eller annorlunda uttryckt, längre än så har jag aldrig riktigt vågat tro att jag kommer nå. Och med tanke på att utvecklingen stannat upp nu på 35min har jag börjat bli osäker om jag ens når ner under 32min någon gång. Hade jag haft potential för sub 32min borde jag kanske varit snabbare redan idag, än vad jag hunnit bli under de år jag satsat. Sub 35min bör klaras i år i alla fall, helst med marginal. Sub 34min nästa år. Sen blir det för mycket spekulation för att det ska vara lönt att säga något.

Markus, 2010-01-30 19:16:31

När ska du göra SUB 32 på 10000, o komma ner på en anständig nivå...

Hans, 2010-01-29 14:54:40

Nästa spam-stoppar-version på plats, nu med hjälp utifrån... Plus en massa rensande av spam igen, pust.

Markus, 2010-01-14 15:04:56

Testar att posta en länk till Funbeat. Visste inte att det gick att skriva HTML-kod i min gästbok...

Markus, 2010-01-14 13:18:22

Jävla strul. Spamskydd version 3,0 är nu på plats, de två första versionerna var tydligen verkningslösa då spam fortsatt strömma in. Hoppas slippa fler uppgraderingar, men vi får väl se.

Markus, 2010-01-13 17:27:45

Hmm, visst hände det att jag fick gå in och rensa bort spam även i höstas, men inte 10st inlägg inom ett dygn! (som nu). Därför kompletterade jag nu med ett spamskydd!

Markus, 2010-01-13 09:23:50

Yes - nu fungerar gästboken igen! :-D Välkomna att skriva.

Markus, 2010-01-12 14:58:27

Jepp, från administrationssidan fungerar det fortfarande. Hmm, då är det något fel på anslutningen mellan hemsidan och databasen som gästboken ligger i. Fast att HÄMTA inlägg går ju fortfarande (annars skulle man inte se några här). Efter lite mixtrande med gästbokens PHP-kod testar nu igen _från gästboken_ med detta meddelande.

Markus, 2010-01-12 14:57:52

Har undrat lite varför det plötsligt blivit så öde i gästboken sen i höstas, och nu kunde jag inte låta bli längre utan jag testade - och se, gästboken har ju slutat att fungera! Varför vete tusan. Testar nu igen direkt ifrån sidan där gästboken administreras för att se om det fungerar...

Markus, 2010-01-12 14:50:00

10-15mil tror jag inte min kropp håller för, inte plötsligt nu till vintern i alla fall utan det krävs några års upptrappning. Har ju aldrig varit i närheten av något sådant tidigare. Ska dock försöka få till så mkt mängd som möjligt, utan att överdriva eller försumma vilodagar/veckor med skaderisk som följd. Hoppas komma upp över 80km/v i snitt, kanske 90km. Det skulle vara högsta någonsin och det vore jag nöjd med. Går det bra kanske jag kan få till 100km nästa vinter. Tycker ändå det går att tävla ganska flitigt under grundträningen, utan att för den skull tappa mängd. Dels behöver man ändå ta lättare veckor då och då mellan mängdveckorna (som då kombineras med ett lopp då det är trevligt att inte vara så nertränad), dels går det ju att springa lopp utan större prioritet än ett vanligt snabbdistanspass, t.ex. träningstävlings-serien Vintercupen här i Kalmartrakten. Under mängdveckor >90km ska jag pröva morgonjogg någon/några ggr/v för att se vad jag tycker. Så länge man ligger under 80km/v ser jag dock ingen anledning till sådant, utan det går bra att få ihop antalet km med 1pass/dag.

Markus, 2009-09-14 12:28:49

Se till att komma till prisutdelningen nästa gång. Hehe!

Kalle, 2009-09-13 19:10:15

Satt och surfade runt lite och hittade din sida. Läste lite om dina planer på en medeldistanssattsning. Visst är det kul att tävla och att springa fort men varför inte, om du vill göra en riktig satsning, minska ner på tävlandet under uppbygnaden och lägga fokus på mer mängd? Syftet skulle ju vara att skapa en god förutsättning inför den kommande bansäsongen? 10-15 mil i veckan borde ju vara möjligt? Som någon tidigare skrivit, lägg in c.a 3 mprgpndistanser på 5-10km i veckan som kompliment till övriga träningen. Jag är helt övertygad om att mängd under lågsäsong ger en mycket stabil grund för mer specifik snabbhetsträning inför säsongen.

Christer, 2009-09-13 12:33:44

Lätt och lätt vet jag inte riktigt... ;-) Dessutom menar du väl med MYCKET uthållighetsträning? "Lite" sådan är ju precis vad jag håller på med nu! och då är det tydligen svårt att prestera över... 5000m? Efter morgondagens 5000m-lopp får jag svaret om gränsen kanske behöver dras ännu lägre. Jag hade faktiskt inte räknat med att tappa så mycket uthållighet på att "strunta i mängden" som jag gjort sen i februari, delvis lite i "protest" pga att jag lessnade på att jag skadade mig av mängdträning. Nu börjar säsongen ta slut och det blir dags att återgå till grundträning. Dock inga jättemängder, men 70km/v i alla fall, kanske upp mot 80km i början av nästa år. Sen ska jag inte "lägga ner" uthållighetsträningen under säsongen som i år utan bara skära ner den en del. Även om jag kommer inrikta mig mot medeldistans även nästa år förlorar jag inget särskilt på att bibehålla något distanspass då och då, och jag HAR intresse av att prestera bra upp till 10.000m.

Markus, 2009-08-29 08:55:36

Grattis till ett fint 10000m lopp. Tycker ditt resultat är kanon med tanke på din fokus på medeldistans. Har faktiskt ett bättre SB än vad du har nu på 10000m... Dock tror jag du lätt kommer ner på låga 34 med lite uthållighetsträning!

Bengan, 2009-08-27 16:20:02

Utförligare rapport från DM-halvmaran har faktiskt funnits på Funbeat sen i söndags morse, men jag missade visst att klistra in den vanliga länken här på min hemsida. Är gjort nu.

Markus, 2009-08-10 22:06:04

När kommer fylligare rapport från halvmaran?

Bengan, 2009-08-09 20:26:57

Bengan, jag håller mest på med löpning/friidrott för att jag tycker det är kul. Och statistik/tider GÖR det hela lite roligare då jag gillar sådant! Sen förstår jag inte tanken bakom varför det skulle "lossna" om jag slappnade av mer och gick på känsla? Varför skulle den inställningen leda till större förbättringspotential? Samma sak som mitt analyserande av km-snitt & PB:n gäller för övrigt pulsklockor och efterföljande analyser som många sysslar med, sådant har ingen större träningsmässig nytta, men de som håller på med det tycker det är KUL att analysera pulsvärden och kurvor! Och om träningen blir lite roligare är det väl bara bra? :-)

Markus, 2009-08-05 08:29:34

Är alla friidrottare så förbaskat tidsfixerade? Kilometertider, pb, sb, tr osv? Varför inte slappa av och träna på känsla så kanske det lossnar lite grann? Bara en undran från Bengan som kan nada om friidrott.

Bengan, 2009-08-04 21:43:20

Jag ska springa Anderstorp/Smålands DM i Halvmarathon. Dock ej Lidingöloppet.

Markus, 2009-07-31 15:29:19

Nästa vecka blir det semester med familjen. Funderar på att skippa träningen då eftersom det blivit många mil på sistone. Ska du vara med i A-torp och ställer du upp på Lidingö?

Bengan, 2009-07-30 20:05:28

Haha! 20km i stegrad fart vore nog ett alldeles utmärkt pass för min del! Bra för att förbättra uthålligheten i hyfsad fart, dvs just vad som krävs på halvmaran. Fast jag skulle stegra farten ända till slutet, inte fram till 15km och sen lungt. Dvs femmorna i 4:51, 4:33, 4:13, 3:47/km. Eller kanske lite fortare inledningsvis: 4:30, 4:15, 4:00, 3:45 verkar lite tuffare/lagom. Du springer väl möjligtvis inte halvmaran i Anderstorp nästa helg?

Markus, 2009-07-30 12:53:19

Progressivt pass idag. 5k i 4,33-tempo följt av 5k i 4,13-tempo följt av 5k i 3,47-tempo följt av 5k i 4,51-tempo. Måltiderna var 4,45;4,35 och 4,25 men kroppen ville ha lite fart idag. Vad tror om ett sådant pass om målet är att spöa dig på halvmaran?

Bengan, 2009-07-28 20:55:31

Jag lyssnar verkligen på inkommande tips, men det innebär ju inte att jag helt omkullkastar min nuvarande uppfattning om vilken träning som är mer/mindre effektiv. Får jag ett tips som strider mot min nuvarande uppfattning innebär det möjligtvis att jag ifrågasätter om jag verkligen har rätt, eller om det kanske kan vara så att morgonjoggar (i detta fall) kanske inte är så dumt ändå. Dock kvarstår det faktum att jag inte gillar träningsformen. Jag trivs utmärkt med ett pass om dagen, varken mer eller mindre. Att plötsligt dubblera antalet pass till 14st är ju inte aktuellt, möjligen att börja köra dubbla pass några ggr vecka. Fast ärligt talat känns det lite löjligt att börja köra dubbla pass när man ligger på så låg mängd som jag. Istället för 8+8km en dag kör man naturligtvis 16km i ett svep istället. Och istället för 8km + 6x1000m kör man 10x1000m med extra lång upp & nerjogg. Först när man närmar sig 100km/vecka tycker jag det känns intressant att börja testa dubbla pass. Och där är jag ju inte än.

Markus, 2009-07-24 15:51:47

Körde själv 400-ingar nyligen. Snitt 81 sekunder på terrängspår med 30 sek vila. 10 stycken! Du är duktig Marcus!

Stickan, 2009-07-23 23:47:39

Morgonjogg i 4,25 tempo ska du inte underskatta. Var inte så nonchalant när vi försöker ge dig träningstips. Du är superduktig och kan bli en riktigt bra löpare om du ser till att hajpa upp antalet kilometrar. 80 km/vecka bör du ligga på varav kanske 20k är tröskel.

Fuji, 2009-07-22 20:11:38

Nja, är inte så sugen på träningsformen morgonjogg. Ska mängden höjas föredrar jag att förlänga de nuvarande passen snarare än att börja träna 2ggr/dag. Dessutom tror jag inte massa jogg-km gör mig till någon bättre löpare. Men som det blivit senaste tiden, dvs 35-40km/v är ju löjligt & onödigt lite. Kör vidare med 50-60km/v nu och 70-80km till vintern. Och då fokus på tröskel & långpass. Samla km kommer jag aldrig fokusera på då skaderisken känns större än träningsnyttan.

Markus, 2009-07-21 20:56:51

Fuji har påpekat det tidigare. Du blir varken medeldistansare eller något annat med de få löpa kilometrarna du kör. Kör på med kvalitetsträningen men lägg in en morgonjogg dagligen på 8k för att få upp mängden. Du är ju ändå bara student, singel och verkar ha något annat för dig än att träna... ;-D

Stickan, 2009-07-20 20:30:12

Denna vecka blir dock "värsta mängdveckan" jämfört med hur lite jag faktiskt tränat sen mitten av februari! :-O Har sen dess bara varit över 50km med marginal en enda gång (64km i början av april), så denna vecka på 56km är alltså näst högsta veckomängden på 5 månader! Tjenare... man kanske skulle resa sig upp från sofflocket? ;-)

Markus, 2009-07-19 13:32:19

Jag saknar också mina egna veckosammanställningar! Fast det finns ju inte så mycket att sammanställa längre... har helt släppt intresset för mängdsamlande då jag lessnade på mängd i vintras då det bara gav mig skador. Och utan intresse för antal löpta km veckor i mellan finns inte lika mycket att summera. När det gäller att se vilka pass jag tränat under veckan finns inte samma behov av en sammanställning längre, då jag registrerar träningen på Funbeat.

Markus, 2009-07-19 13:24:39

Väggade på dagens långpass. 24,5 k i 4,48 fart varav sista tre på 6,10...! Gött seg ska du veta. Saknar lite veckosammanställningar och veckosummeringar på din hemsida. Det var bättre förr ;-D

Fuji, 2009-07-19 12:57:07

Körde mer mängd/tränade långdistans fram tills i mars då jag övergick till att fokusera på medeldistans. Blir dock långdistansträningen om vinterhalvåret även i fortsättningen. Fast du kanske menade mer mängd än de 80km/v jag var uppe i som mest tidigare? Även med hänsyn tagen till att det fortsatt är medeldistans jag vill fokusera mest på nu några år framöver?

Markus, 2009-07-15 17:13:17

Varför kör du inte mer mängd? Jag tror du skulle bli en bättre löpare om du ökar mängden något - exempelvis en morgonjogg på 8k varje morgon. Tycker du har talang men tränar fel...

Stickan, 2009-07-13 21:19:09

Fuji: Har varit i Gtbg på Världsungdomsspelen sen i torsdags, vilket förklarar att jag inte fyllt i träningsdagboken på några dagar.

Markus, 2009-06-29 15:11:50

Oj, Mikael... det där är en avancerad men också väldigt intressant fråga som säkert har en mängd olika svar och har lett till långa diskussioner tidigare på idrottsforumet Puls.se. Visst är det så att toppbredden på långdistans backat rejält jämfört med 80-talet och på frågan "varför" kan jag inte mer än peka ut några övergripande områden som i sin tur innehåller svaren. Först och främst är det betydligt färre löpare som "satsar" idag. Löparklubbar tappar medlemmar, eller så nöjer sig större andel av medlemmarna med löpning på motionsnivå. Förklaringarna här kanske kan vara större konkurrens från andra motions/träningsformer. Gym, Friskis & Svettis, Spinning, osv. Tidigare fanns inte samma utbud så då var det större andel av de "som ville träna" som valde just löpning. Att många av dagens löpare inte satsar utan nöjer med motion kanske kan förklaras av att motion för hälsans skull är mycket mer spridd och accepterad nu för tiden.

Markus, 2009-06-29 15:11:15

Mackan - har du tagit semester eller. No news i träningsdagboken, lr tränar du inte? Det kanske blir bira och brudar istället på beachen...

Fuji, 2009-06-28 09:40:50

Hej Markus, Vad säger du om löparstandarden i Småland. Höll på under 94-96 o var nere på 33.50(10000 M),16.04(5000),9.05(3000) + 1.15(21097) efter drygt 1 års träning. Dessa klarar ett fåtal i Smålandsregionen. Varför har det skett en markant försämring.

Mikael, 2009-06-25 12:57:01

Med 1min vila orkar du lite snabbare. Mer uthållighetsinriktad träning får du istället av andra pass än 400m-intervaller. Får du inte upp pulsen undrar jag om du är lite trött i benen när du startar? Det krävs ganska fräscha ben för att klara att förbruka maximalt med syre så att hjärtat pressas upp ordentligt. Därför är det bra att variera träningen, vissa veckor behöver vara lättare för att man ska orka pressa upp farten rejält på de snabba passen. Andra veckor kör man på ganska mycket och tufft dag efter dag och då orkar man aldrig få upp pulsen maximalt, men pressar istället kroppen till att bli uthålligare.

Markus, 2009-06-24 22:39:55

Körde 10*400 meter idag. Runt 3,18 i snitt med 30 sek ståvila. Heldöd efter det passet. Kan inte springa snabbare om jag ska orka alla. Kommer heller inte riktigt upp i puls. Runt 162 i puls på intervallerna. Är vilan lagom lång och hur ska jag bli snabbare? Tacksam för tips från en som verkar kunna löpning.

Kent, 2009-06-24 21:33:13

Hmm, 5km måste du väl klara snabbare än 18:30 (3:42/km), det är ju nästan samma fart som 37,5min (3:45/km) på milen. Men som jag skrev gäller generellt att träna hårdare för att bli bättre. Kör hårdare än vanligt 2-3 veckor och sen en vilovecka, sen kör du på 2-3 veckor igen. Variera träningen, både 10x400m-intervaller med 1min vila (3:15/km), snabbdistanser på 8-10km (3:50/km) och lugna långpass på 20-25km.

Markus, 2009-06-24 15:22:48

SPRINGER HALVMARAN PÅ RUNT 1,25 OCH MILEN PÅ RUNT 37,5. 5 KM PÅ 18.30 UNGEFÄR. HAR TRÄNINGSBAKGRUND FRÅN ANNAN IDROTT BAKOM MIG.

Kent, 2009-06-24 13:17:51

Tja, ett enkelt svar är ju "träna hårdare", dock inte utan lättare perioder då och då både för att återhämta sig = uppbyggande och även för att begränsa skaderisken. Men annars är det generellt hårdträning som gäller för att bli bättre. Kanske har du redan tillräckligt med snabbhet eller uthållighet för att klara 35min och isåfall kan man nå dit snabbare om man koncentrerar sig på att förbättra den svagaste länken. Vad gör du på 5km och halvmarathon? Och vad gör du på milen idag?

Markus, 2009-06-23 22:34:16

Följer din blogg regelbundet. Har du några bra träningstips för att komma under 35 på milen? Plöjer 10*400 min med 30 s vila på runt 3,20-tempo och är dö efter ett sådant pass.

Kent, 2009-06-23 20:21:25

Ja. Hoppas på pers (1:17:38) trots att jag inte tränat något långdistans sen februari, men troligare är väl någonstans mitt i mellan perset och senaste noteringen (1:19:07) i november.

Markus, 2009-05-06 21:40:50

Blir det GBG-varvet i år? Målsättning?

GT, 2009-05-04 22:05:46

Många fina bilder från Polen på Högbys hemsida. Snyggt jobbat! //Göran

Göran Almén, 2009-04-18 11:39:33

Ta det lugnt med spriten och se till att du inte drar på dig någon onödig könssjukdom!

BT, 2009-04-10 15:46:10

Fint resultat av dig på helgens tävling. Fotad och omnämnd på www.marathon.se dessutom. Själv blev det 75 km förra veckan. Imorse 10 km morgonjogg och sen ska jag snart ut på snabbdistans. Siktar in mig på 5 km på runt 20 min.

GT, 2009-04-06 17:03:53

Hej Vad synd... Jo jag kommer på lördag. Missade att anmäla mig i fredags så det får bli på plats istället om du undrar varför jag inte finns med i startlistan. Hade tänkt att springa långa först men nu lutar det åt den korta istället. Vi får se...

Danne, 2009-04-02 13:06:53

Hmm, det hade ju faktiskt varit kul. Har faktiskt noterat er inbjudan, men fått för mig om att det var orientering det handlat om och därför tänkt att "det inte var för mig"! Men nu inser jag ju att det var terränglöpning (utan karta)... Känns dock tveksamt om jag nu plötsligt vill lägga hela kvällen på detta, har en massa jobb att göra. Du kan väl komma på Skälbyloppet så möts vi där istället?

Markus, 2009-04-02 12:10:27

Hej Kommer du till Kalmar Ok KM i terränglöpning imorgon? Vore kul med lite riktigt motstånd ;-) /Danne

Danne, 2009-04-01 17:00:44

Jag brukar beställa skor från England ja, främst pga att jag helt enkelt inte har något val då de skor jag vill ha (lätta & mjuka, inte tunga och stela/uppbyggda) knappt säljs i vanliga sportaffärer. Sen är det ju billigare också som du säger. Jag tycker det har funkat bra att beställa på nätet, men lite chansning är det ju varje gång man satsar på en icke tidigare prövad modell och några felköp har det ju blivit. Beställde från USA en gång också vilket var ännu billigare, tills massa tull, moms och postavgifter tillkom efter Svenska gränsen... Engelska butiken On The Run har också fått dåligt betyg av många pga att leveransen drar ut rejält på tiden eller ibland aldrig kommer. För mig råkade det dock funka enda gången jag beställt därifrån. Total Fitness Nothingham och Start Fitness fungerar bra tycker jag.

Markus, 2009-03-31 20:51:15

Hej Markus. Ser att du har länkar till skobutiker i England.Brukar du köpa skor där, det blir biligare än i sverige.Är det krångligt eller. MVH Mats.Nyberg. Hultsfreds Löparklubb

Mats.Nyberg, 2009-03-31 20:27:37

Nä, att testa formen i marathonloppet är inte så lyckat, för om formen inte duger - då vill jag inte springa maran! Är ju lite för sent att upptäcka i själva loppet och då försöka ångra sig. Istället för maran vill jag isåfall delta på Svenska Friidrottsförbundets årsmöte som går samma helg och ändra om träningen till medeldistans en månad tidigare. Pallar höften inte ~20km marafart lär den heller inte palla 42,2km så då är det ju heller ingen idé att försöka.

Markus, 2009-03-04 18:31:28

Idioti att lägga långpass i marafart för att testa höften och formen. Kör i lugnt tempo och lita på formen och undvik därmed eventuellt ont. Bättre att testa formen i just marathon-loppet - eller??!?

GT, 2009-03-02 22:05:06

Körde 4,2 km igår med tung ryggsäck i snitt 3,47. 3 km uppvärmning och 2 km nedjogg. Morgonjogg 8,5 km. Förra veckan några långpass...

GT, 2009-02-24 07:15:28

Tack. Blev ganska lättklätt även idag ja... :-) Det gäller att utnyttja kylan till att bli av med all överskottsvärme medan kyla finns, till sommaren kan man ju omöjligen välja detta utan är tvungen att springa och svettas, vilket innebär att en del av det syresatta blodet går ut till huden för att svalka istället för de arbetande musklerna (där syret behövs).

Markus, 2009-02-08 22:18:39

Grattis till jobbet. Lycka till! ( men akta så du inte får ögon av format widescreen om du sitter där för mycket ) "hehe" Tänker du springa "halvnaken" på nästa vintercup också? STOLLEJOCKE!!

Göran Almén, 2009-02-06 09:11:31

Oj, kul att du är här och hälsar på... :-) Ses på söndag.

Markus, 2009-01-29 22:49:32

Vad du är hurtig, hälsning från the Boss

AnnLis, 2009-01-29 18:36:53

Resultatlistan ljuger aldrig -oavsett form, man får den tid och placering man förtjänar.

Anonym, 2009-01-01 14:06:25

Sylvesterbanan är riktigt flack, så bara underlaget är ok går det att sätta bra tider. Själv springer jag 10km och hoppas formen klättrat upp till sub 35-nivå, även om det nog är att hoppas lite för mycket. Tänkte vara utklädd till tomte!

Markus, 2008-12-24 22:25:59

Hej, hur är Kalmar sylvesterlopp banan backigt, tufft? Funderar på att springa, Ska du springa själv, förresten?

Peter, 2008-12-22 17:17:08

Ja det var BRA gjort! Markus slog mig RÄTT ordentligt, tror nog att ryggen får bli som på "Ringaren i Notre Dame" innan jag har en chans på sträckan 4,8km ;-D

RUSA, 2008-12-05 12:06:22

Bra sprungit idag. Du slog ju Rusa och det får du väl vara nöjd med!?

GT, 2008-11-29 21:51:18

Ingen kvalité? Usch vad trist! ;-) Själv har jag sammanlagt sprungit 13,2km sen Bromölla-halvmaran 9 nov, dvs nästan 3 veckor...

Markus, 2008-11-28 22:14:22

Har snittat 67 km de senaste veckorna. Dock ingen kvalitet. Hoppas du snart är tebax igen snedrygg ;-D

GT, 2008-11-28 21:25:38

Hmm, jag instämmer faktiskt i kiropraktorns inställning att risken är stor att kroppen återgår till det sneda läget - som nu blivit normalläget efter flera år på det sättet - om jag återupptar löpningen och den belastning det innebär på kroppen. Om det nya raka läget ska kunna stabilicera sig tror jag nog det krävs att jag håller mig i skinnet.

Markus, 2008-11-11 23:02:34

Låter inte som en seriös kiropraktor som ordinerar vila. Jag har aldrig träffat någon som ordinerat vila från den huvudsakliga aktiviteten - i ditt fall löpning. Själv försöker jag snitt sju mil i veckan. Dock inget tävlande på väldigt länge...

GT, 2008-11-11 21:14:57

Nja, springer väl inte så väldans mycket på bana... intervaller och snabbdistans IBLAND bara. Och det finns det ju andra löpare som gör utan att jag vet att det är något "allmänt problem" att löpare lutar. Så jag tror nog orsaken är något annat. Däremot kan jag tänka mig att t.ex. höften blir värre av banlöpning om nu höftbesvären beror på sne löpning.

Markus, 2008-11-04 18:32:36

Jag tänke på det där med att du lutar åt vänster när du springer enligt vad andra har sagt. Kan det ha något att göra med att du springer mycket på bana (om du nu gör det) och därmed lutar inåt och svänger i kurvorna? Bara en tanke som slog mig... Kör hårt! :)

magnus_berglund, 2008-11-02 20:16:32

Nja, jag har faktiskt lyckats knåpa ihop gästboken själv med PHP-kod + den tillhörande databasen som inläggen hämtas ifrån, och jag bör väl ha rätt att mixtra med mina egna skapelser? ;-) Att det blev en "spärr" på 255 tecken berodde på att den variabel som inläggen tidigare lagrades i helt enkelt inte klarade fler... Nu har jag bytt till en annan variabel som klarar 65.536 st tecken!! Dock satte jag själv en gräns vid 10.000st... Det STORA inlägget nedan var jämförelsevis på ca: 5000 tecken, så dubbelt så långt som det funkar, sen klipps det!

Markus, 2008-10-10 22:45:17

Känner du dig som en "hacker" nu ? /hihi

RUSA, 2008-10-09 20:49:38

Hehe, nästa steg blir att få den att reagera på radbrytningar. Annars blir det lite tungt att läsa långa inlägg... ;-)

Markus, 2008-10-09 18:54:01

Sådärja! Nu är spärren på 255st tecken bortplockad! :-D För att testa klistrar jag in min rapport från STOCKHOLM MARATHON 2004: helt åt skogen :-( Istället för att baka in den i undanflyckter och ifrånskyllanden så vidarebefodrar jag knytnävsslaget direkt: 3:55:02, ungefär en halvtimme långsammare mot planerat. Mitt mål var under 3:30, och jag öppnade i 3:24-tempo (4:50/km), för att se om det höll hela vägen. Men det gjorde det inte. Och det var inte ens i närheten. 10km skulle passeras runt 48:20, vilket jag prickade med svindlande exakthet!, alltid något . Dessvärre är det ju inte det som är målet i ett marathon, att springar första milen på vad man planerat.... Sen mellan 10 och 15km försvann den omedelbara piggheten och tempot sjönk en aning. Jag som INTE vill behöva gå på slutet utan springa hela vägen, lät tempot sjunka en del, jag hade ju ändå en rätt stor marginal till 3:30, som var mitt huvud mål, såhär på min första mara. Nu ställde jag alltså om målet till 3:25-3:27 någonting. 21,1km passerades på 1:43:52, alltså hade jag tappat ca: 2min på andra milen. Vid 23km insåg jag att jag bara kan "tappa" 1min till, inte mer för då skulle jag inte ens fixa 3:30. Jag ökade, kanske inte tempot så mycket, men ansträngningen. (hade jag inte ökat den hade tempot sjunkit ännu mer). Här skymtande jag också 3:30 farthållarna längre fram, som öppnat lite väl snabbt. Jag kämpade på och kom i fatt farthållarna, men när jag tappat minuten redan vid 27km trots att jag försökte hålla tempot uppe, och vid 28km ytterligare en minut, troligtvis för att jag varit "för slö" vid någon vätskestation, eller nåt. Där försvann också 3:30 farthållarna.... Då insåg jag att 3:30 inte fanns innom rimlighetens gränser, vilket retar mig lite då angelo sa att jag inte skulle klara det! Mer om det i slutsatsen längre ner..... Nu ställde jag om målet igen nu till sub 3:35 som angelo trodde på . Vilket jag inte trodde skulle bli några problem. 5min, då kan jag ju tappa 20sek/km, det klarar jag nog.... 28km gick föresten på 2:20, jämfört med 2:12 som jag gjort på träning, och då var jag inte ens så här trött. Något var alltså inte som det skulle med dagsformen . 30km gick på 2:29. Jag sprang/joggade rätt slött nu, med trötta ben, fast kroppen var inte lika trött, utan det mesta satt i benen. Vid vätskekontrollerna tog jag det rätt lungt, gick strax innan jag kom fram och släppte förbi andra som hade mer bråttom, tog en mugg energidryck i början och gick lite halvlungt längs med så jag han ta en mugg till vid slutet. Sen drack man den medans man gick, åhh, va skönt med lite vila!. Sen när det var klart gick jag vidare en bit, slängde muggen i en tunna (det hade man gott om tid att göra nu!) och sen gick jag lite till. Sen var jag tvungen att dra i gång det hela igen om jag skulle ta mig vidare....... Vid backen innan västerbron tog jag den första gången ute på banan, även om jag redan slöat vid vätskestationerna. Sen när västebron kom, som faktiskt hade rätt liten lutning drog jag igång maskineriet igen, usch vad jobbigt... Sen längs norr mälarstrand glodde jag ögonen av mig efter "puls-skyltar", då jag missat er på första varvet, men inte fasen såg jag nåt nu heller. Var höll ni hus? I alla fall så fick jag kramp i låren vid gathörnet, 36km och varesig jag ville eller inte, var jag tvungen att stanna helt, och stretcha. Där rök en minut till tänkte jag, även om jag vid detta läge inte brydde mig så mycket om tiden, den hade ju ändå runnit ut i sanden för länge sen. Sen stapplade jag vidare, lite nöjd över att det hjälpte att stretcha, gud vet vilken tid det skulle ta om jag skulle vara tvungen att gå hela vägen som var kvar. Men så glad fick jag inte vara speciellt länge, strax innan 37km var det dags igen, och när jag kom i mål hade jag inte längre koll på hur många gånger jag stannat och stretchat. Sen blev det lite gå pauser också. Föresten passerade jag 36km på 3:15-3:20 någonting, jag tappade bort tiden. Det kan jämföras med 3:00 som jag gjort på ett vanligt långpass, utan några tendenser till sådan här trötthet i benen och 100% krampfritt. Sen är det inte så mycket mer att säga, jag stapplade mig fram, stannade och stretchade stapplade en bit till o.s.v. Slutsats: Dagsformen var dåligt inprickad, troligtvis på grund av 3km tävlingen i onsdags och nerjogg + återhämtnings jogg m.m. sen dess för att återhämta mig "snabbare". Om jag inte fått kramperna så hade jag kommit i mål på 3:35-3:40 och om jag varit i toppform hade jag klarat sub 3:30, det tror jag fortfarnade (angelo ) Nu är jag i alla fall revanch-sugen efter lördagens misslyckande.... Ölands Marathon nästa?! 24 juli, Jag vet inte om jag ska vara så våghalsig så jag öppnar i 3:24 tempo igen (4:50/km) utan kanske 4:55/km vilket blir 3:27,5, så få vi se om det går bättre då. Sämre kan det ju i alla fall inte gå...... Jag kan ju tillägga att jag är helnöjd med att ha genomfört ett marathon, annars vore jag väl lite väl tjurig?, men helmissnöjd med tiden, fattas bara annat, det gick ju precis som rubriken, helt åt skogen. Försten så var det flera som hälsade efter att ha sett mitt tryck på tröjan, det var kul! På göteborgsvarvet verkade det inte vara en kotte som såg skymtan av min fina tröja IRL-en hann jag inte med, om jag fattade det rätt hade något annat större gäng bokat upp platserna vid 20:00, så jag skulle inte ens hinna dit och hälsa, det fick bli att ta det lungt, duscha, äta och gå ock lägga sig 21:05 istället.

Markus, 2008-10-09 18:50:11

Du e ursäktad för gästboken:-) Oavsett banlängd var du ju klart starkast! Ha de gott.

Johan, Kisa SK, 2008-09-23 08:44:42

Efter vätskan var det den stora backen efter det var det nästan nerför ända till mål så jag tror den kan ha varit 12km,

Viktor, 2008-09-22 22:11:20

Ok, en röst på "för kort bana" alltså. Jo, så måste det nog vara. Frågan är väl mest "hur mycket". (Sorry för min dåliga gästbok som klipper efter 255st tecken!)

Markus, 2008-09-22 18:30:51

Grattis till DM guldet. Efter 3 veckors sjukdom efter vertex fjällmaraton, och 6-7v tävlingsuppehåll sprang jag liksom du Terräng DM idag. Jag tror precis som du spekulerade i att banan var kort, mitt snitt skulle varit 3:40 och det tror jag knappast att

Johan, Kisa SK, 2008-09-21 22:55:10

Jonas är tyvärr fortfarande skadad. Cyklar ganska mkt och springer något halvlungt pass lite då och då. Han känner av knäet lite grann, så ”köra för fullt” dröjer. Ses i Nässjö & Växjö då! Slår dig nog lätt på 10k, men är chanslös på maran?

Markus, 2008-08-26 07:36:59

Lite fartlek imorse med drag i motluten - 11k Under eftermiddagen 10k med en 10 min tröskel i 3,42! Skitnödig under passet...

GT, 2008-08-25 22:34:26

Hur är det med Högbystorlöparen Jonas Andersson skadad? Räknar med att var på startlinjen i Nässjö den 12:e september. Kan tyvärr inte matcha dig på miltiden men ska nog ge dig en fight i Växjö. Vi ses.

Marathonmicke, 2008-08-25 21:56:05

Tack Marcus! Tyvärr hamnade resultatet i många tidningar och på marathon.se...Förstå att man vill spara pengar men....Hoppas man ställer allt till rätta? tack för hjälpen. Christer R

Christer R, 2008-08-25 13:59:28

Hmm, det var som så att hon inte kunde starta av någon anledning, så en kille i föreningen (ej föranmäld) övertog hennes chip och sprang... Blev ju lite dumt nu när han placerade sig så långt fram på damsidan, de inblandade verkade inte ha tänkt på det.

Markus, 2008-08-25 13:11:51

Hej Markus du som vet! Enligt resultatlistan kom en tjej från ditt resesällskap trea i damklassen, är det någon ny talang eller är det något som är fel? Hon hade bland annat fantastisk avslutning på loppet (se de sista två km)

Christer R, 2008-08-24 19:24:02

Jag har spöat en hel bunt av de löpare du fick stryk av i GBG! Har dock varit sjuk i en vecka nu...

GT, 2008-08-24 10:41:30

Bra spurtat i Midnattsloppet! :) "Och här har vi en spurtstrid också, Markus Andersson Högby IF mot..." http://www.youtube.com/watch?v=D6P5P4_QmB4

magnus_berglund, 2008-08-24 08:46:41

Har vilat i fem dagar nu - 15 km tävling i 3,38 satte tydligen sina spår...

GT, 2008-08-22 14:01:41

15km kuperat i 3:38/km var starkt! Det pallar jag inte i dagsläget. Och då jag är dålig på kuperat och långa sträckor lär jag knappast göra bättre ifrån mig på LL. Du är således storfavoriten oss i mellan i det loppet.

Markus, 2008-08-19 22:43:04

Pulsen är fullständigt ointressant på tröskelpass (och på alla andra pass också). KÄNSLAN handlar det om, särskilt på tröskelpass då rätt fart/ansträngning/känsla är viktig. För övrigt använder jag inte pulsklocka.

Markus, 2008-08-19 22:39:57

Vila igår, idag och kanske imorgon. Körde 15k i 3,38 nyligen på kuperad tävling!

GT, 2008-08-19 20:16:52

Tröskelpass handlar väl inte om en viss fart utan om en viss puls. Fokusera på pulsen istället för tiden!

GT, 2008-08-19 20:16:12

Nej, inget Sthlm Halvmarathon för min del. Ligger lite fel i kalendern med ett halvmarathon då tycker jag. Dessutom är det inte alls så flackt som arrangörerna lögnaktigt uppgav i sin inbjudan som lurade mig att springa loppet 2006.

Markus, 2008-08-15 21:32:39

Hehe, nej efter två hyfsade veckor då jag "kommit igång igen" så blev det ett litet avbrott i mitten av denna vecka. Dock inte så mkt att beklaga sig över.

Markus, 2008-08-15 21:32:33

Aj aj...ser inte bra ut med träningen! Läste någonstans om halvmara i Sthlm - ska du vara med?

GT, 2008-08-15 07:33:16

...eller så parkerar jag MA i Abborbacken!

GT, 2008-08-13 20:48:46

GT, du kommer bli drabbad av gubbvad som alla andra gubbar redan innan lidingö och därmed göra en berömd DNS.

Oxberg, 2008-08-13 15:05:19

16k med inslag av 5*200m i 2,33 fart. Koo och löpskolning inkluderat! Jag tar dig på LL!

GT, 2008-08-11 23:06:37

Ja, 3:50-fart är ju måttligt. Vad är poängen med ett sådant pass? Såvida man inte kör 15-20km. På kortare varianter som 7,2km är det nog bättre att öka farten för att få träningseffekt.

Markus, 2008-08-10 21:29:17

10k lugnt följt av 10k med 2*10 min tröskel, 5 min paus!

GT, 2008-08-10 19:12:33

Jag skrev ju att jag var långt från tröskel...medan du kallar 3,42 tröskel! Hmm...

GT, 2008-08-10 19:12:09

Och 3,42 när det gällde tröskel - när jag körde 7,2 på 3,50 så tyckte du det var måttligt!

GT, 2008-08-10 19:11:32

Ser man på - parkerad mot Blommé! Ej helt otippat...

GT, 2008-08-10 19:10:47

Och jag? Du menar vad jag tränat idag? Det behöver jag väl inte rapportera här, det framgår ju på förstasidan. Dvs idag blev det ungefär samma som dig, fast utan morgonjoggen.

Markus, 2008-08-09 22:40:11

och du?

GT, 2008-08-09 21:59:50

Idag 7,2k morgonjogg följt av 11k kvällslöpning!

GT, 2008-08-09 21:59:40

Ahh, en sån där gamal "det var bättre förr -löpare"!! haha :-p De brukar antingen vara drabbade av skador eller av latmasken, så jag kan nog vara lugn... ;-)

Markus, 2008-08-09 15:27:51

GT har en gång i tiden sprungit halvmara på höga 1,13...och kanske snart är där igen! Då leker jag loppan med dig ;-D

GT, 2008-08-09 13:05:07

Vem är egentligen den där "GT" som verkar använda min gästbok som träningsdagbok? ;-) Sen var ju 7,2km i 3:50-fart måttligt imponerande... varken fort eller långt! :-p Själv fick jag ihop 5,6km i 3:10-3:15/km på dagens intervallpass, totalt 17km.

Markus, 2008-08-06 21:41:47

Ikväll 7,2k i 3,50 tempo - långt från tröskel!

GT, 2008-08-05 21:38:29

12k imorse med 10*100m (gång tillbaka)!

GT, 2008-08-05 21:37:37

Var ändå en amatör, så mitt träningsprogram/vikter säger nog inte så mycket. T.ex. kunde jag köra samma muskelgrupper 4-5 dagar i rad, vilket kanske egentligen inte var optimalt. 4-6 set x 8-12 reps minns jag att jag körde med en 11,5kg-hantel.

Markus, 2008-08-04 09:31:48

För några år sedan (innan löp-satsningen) styrketränade jag dock ganska mycket och då mest med utseendet som syfte = mest armar + en del mage & bröst. 2-3pass/vecka i några år, inklusive några korta & intensivare perioder då det blev 5-6pass/vecka.

Markus, 2008-08-04 09:31:15

Hehe, tack. Jag styrketränar mest mage/rygg i dagsläget, plus ben och lite annat ibland. Syftet är att bli bättre löpare + allmän styrka. Armarna tränar jag aldrig längre.

Markus, 2008-08-04 09:30:22

9,5k idag (milbanan) och sen ett andravarv med 2*10min med 5 min joggvila. 3,45 och 4,00 på dragen (andra draget mycket uppför).Totalt snitt på passet 4,33!

GT, 2008-08-03 19:33:28

9,5k idag (milbanan) och sen ett andravarv med 2*10min med 5 min joggvila. 3,45 och 4,00 på dragen (andra draget mycket uppför).Totalt snitt på passet 4,33!

GT, 2008-08-03 19:33:18

Tycker du har grymt snygga biceps på bilderna. De får du säkert en del strandragg på antar jag. Hur mycket vikter/styrketräning kör du?

Anonym beundrare, 2008-08-03 12:26:27

Förresten var det bara 4*2k...inte 6*2k. 15k de senaste två dagarna - samtliga i Norge!

GT, 2008-08-01 19:54:27

..ffa inom någon vecka. Och anledningen till att snittpuls aldrig redovisas beror på att jag inte använder mig av någon pulsklocka.

Fortsättning..., 2008-07-30 21:27:06

Jasså, nu låter det så va?! Var det inte du som "hade stor respekt för loppet och siktade på 2:15" ?! ;-) Även om jag själv inte har så höga förväntningar lär du få springa fortare än så för att slå mig! (PS. det där 6x2k-passet ska jag minsann överträ

Markus, 2008-07-30 21:26:08

3k uppvärmning + 6*2k med 2 min joggvila (3,33-3,36) samt 3k nedjogg! Siktar på att slå dig på LL

GT, 2008-07-29 16:28:03

Tillbaka!

Markus, 2008-07-23 14:49:31

Vart har du tagit vägen??

GT, 2008-07-21 22:35:54

Kommer alltså vara uppe i Löttorp vid marastarten, sen åka ner och springa Ölandsjoggen 10km i Pärsnäs, och sen åka upp till Löttorp igen och se mara-målgången.

Markus, 2008-07-17 12:11:48

Njaäe, har fokuserat på medeldistans nu sen Sthlm, så marathonformen är nog inte så bra. Dessutom har jag fler tävlingar i början på aug och vill inte äventyra formen. Kommer dock vara närmarande vid start & mål, men springer Ölandsjoggen 10km i Pärsnäs i

Markus, 2008-07-17 12:10:43

Blir det ngn start i Ölands Marathon. Kommer själv att stå på startlinjen den 26 juli. Under 3h och en bra placering är målet.

Marathonmicke, 2008-07-17 09:35:37

Varför presenterar du aldrig snittpuls i din träningsdagbok?

GT, 2008-07-16 21:50:18

12 km i lugnt tempo idag. Snitt 4,53 på kuperad bana med 123 i medelpuls

GT, 2008-07-16 21:49:55

Eftermiddag 8,5 km i lugnt temp0. 4,48 min/km med puls 124 i snitt...

GT, 2008-07-15 22:40:43

Eftermiddag 8,5 km i lugnt temp0. 4,48 min/km med puls 124 i snitt...

GT, 2008-07-15 22:35:56

Eftermiddag 8,5 km i lugnt temp0. 4,48 min/km med puls 124 i snitt...

GT, 2008-07-15 22:32:55

10*400 min med 40 s vila idag. 3,10-18/km tempo. 3 km upp- och 3 km nedjogg

GT, 2008-07-15 22:32:20

Har också respekt för LL och därmed satt upp en lite svagare målsättning, vilket jag alltså tycker 2:10 är. Ja, jag cyklar i löparskor, men har ett par pedaler med remmar på G. Det gör väl en del i alla fall.

Markus, 2008-07-15 10:21:55

Där har du sju minuter för udner hundralappen var du kan kapa på din tid..

GT, 2008-07-15 09:39:45

Kör du cykel utan cykelskor? Tycker det ser ut så på bilden...

GT, 2008-07-15 09:39:08

LL siktar jag under 2,15...har väldig respekt för det loppet!

GT, 2008-07-14 13:33:59

Mitt pers på halvmara sen tidigare liv är nästan fem minuter snabbare...

GT, 2008-07-14 13:33:29

I GBG blev det 3-4 minuter sämre än förväntat. Har en tid några sekunder sämre än din på GBG-varvet som årsbästa gjord i annan halvmara.

GT, 2008-07-14 13:33:01

Hehe, vad gjorde du i Gtbg då, och vad siktar du på i LL? Själv presterar jag sämre på längre sträcka och mer kuperat, så motsvarande mina 1:17:38 i Gtbg räknar jag inte med. 2:10 kanske?

Markus, 2008-07-14 12:51:20

Du spöade skiten ur mig på GBG-varvet...men du ska få en match på LL!

GT, 2008-07-14 09:26:20

Tack för de intressanta kommentarerna om Sövde!

GT, 2008-07-14 09:25:25

1,52 på halvmarathonen i Sölve? Vad hände egentligen...

GT, 2008-07-14 08:52:58

Stressa av med all statistik, kilometerhysteri och stolligheter så löser det sig!

GT, 2008-07-11 22:26:36

Ang. snack inför lopp riskerar man såklart att bli missnöjd för att det inte gick som man tänkt sig. Men man måste ju tänka till, räkna lite, och sätta upp mål, annars kan man ju inte bli nöjd heller för man vet inte om det gick bra eller dåligt.

Markus, 2008-07-11 15:37:38

Har aldrig kört vätten. Har funderat, men gillar inte att starttiderna är på natten! Då vill jag sova och absolut inte anstränga mig fysiskt. Blir kanske en start någon gång i alla fall, snitt över 30km/h går väl bra, men så lååångt som 30mil?

Markus, 2008-07-11 15:30:06

När du snackar upp lopp - typ helgens triathlon - och berättar vilka tider du planerar att ha finns risken att du blir besviken efteråt. Tänk om det regnar eller blåser - då kanske cyklingen går fem minuter långsammare. Och eftersom du är nybörjare på tri

Rickie, 2008-07-10 22:22:17

Synd att du fick bryta DM:et! Ta nya tag så löser det dig säkert - har du någonsin cyklat Vätternrundan! Med de snittider du har borde du göra under nio timmar på Vätternrundan...

Bosse, 2008-07-09 22:56:12

Mina intervaller i backe är lite åt det hållet i alla fall. Fokus på höga knän, landning på framfötterna, snabb frekvens, kraftigt ifrånsjut och lite olika varianter. "Löpstyrka" kallar jag det. Hur jag ändrar "det låga höftpartiet" vet jag inte.

Markus, 2008-07-06 20:08:10

Hej, jag har kollat igenom din träning lite och undrar om du inte kör någon löpskolning eller hoppstyrka. Vad det verkar ligger du ganska lågt med höftpartiet (allstå lite sittande).

Gammal Löpare, 2008-07-06 12:46:31

Lisa: 2:16 som 14åring och 2:01 som bäst är väldigt mycket bättre än "ganska bra" för att vara tjej!! 2:01 på 800m platsar på 10-bästalistan genom tiderna i Sverige. Dock finns ingen Holmroos med på listan, kanske hade hon annat efternamn då?

Markus, 2008-06-25 09:36:36

Ricardo: Nja, det behöver du väl inte. Erik Sjökvist har ingen sida vad jag vet, samtidigt som det finns massa motionärer som har det. Sambandet är nog starkare till hur mkt man sitter vid datorn, snarare än hur mkt man satsar på löpningen.

Markus, 2008-06-25 09:34:07

Hej Markus, Min storasyster sprang 800 meter på 2:16 när hon var 14 år. Men sen slutade hon när hon var 22 (hennes bästa tid blev 2:01) Ganska bra eller?

Lisa Holmroos, 2008-06-24 10:44:13

Jag sprang 3000m på 8:35 2005, måste jag också göra en hemsida nu?

ricardo G, 2008-06-24 10:32:09

Hej Markus! Det är jag igen. Ville bara säga att jag haft problem med min e-mail men det ska vara @live.se i slutet. Jag ser fram emot ditt mail ;) Kram Elise

Elise, 2008-06-22 18:37:17

Jag har faktiskt ett planerat triathlon (halv järnman) i mitten av juli, så lite träning kan ju vara lämpligt... Generellt gillar jag dock att variera både träning & tävling och upplever heller ingen direkt seghet av simning/cykling.

Markus, 2008-06-17 18:09:25

Varför cyklar du och simmar så mycket? Vill du bli triatlet - blir du inte seg av all cykling?

Amanda, 2008-06-17 12:32:44

Vi har en positiv och skämtsam stämmning i laget och att Linus var en "svag länk" känns mer som fakta än kritik. Gör man sitt bästa är det bra, oavsett tid. Zef känner jag mindre väl, men fick ungefär lika mycket "skämtsam kritik" som jag själv.

Markus, 2008-06-08 22:50:16

Lite tjaskiga kommentarer du hade om dina lagkompisar på stafettmästerskapen. Hoppas du känner dem väl, ty man behöver ju inte alltid skriva vad man tycker!

Boris, 2008-06-08 20:53:13

Tack! Även om jag förvisso ÄR en löparnörd ska jag nog inte överdriva bilden av det hela med att ENBART skriva om löpning/träning på "bloggen". Numera är det väl fler än Puls.se-medlemmar som hittar och läser min sida kanske...

Markus, 2008-06-06 19:08:00

Tja! Trevlig hemsida du har brorsan, jag ska kolla lite oftare. Ses snart!

Emilia, 2008-06-05 21:01:33

Ok, 7st inlägg i rad för att besvara & skriva lite är kanske inte så bra... Nu får jag plugga lite SQL/Databaser resten av dagen så inläggen istället kan lagras i en mindre utrymmessnål variabel... ;-)

Markus, 2008-06-03 12:08:33

Andra egenskaper på ”drömtjejen” :-) (och mig själv) vore glad/optimistisk men ganska lugn personlighet, samt helst inte tycka att ”konsumtion” av kläder, prylar och resor är det som ger lycka här i livet, framför vänner, familj och fysisk aktivitet...

Markus, 2008-06-03 10:59:26

"Egentligen" är tjejers utseende/utsida mindre viktigt för mig, men om man tränar mkt och lever hälsosamt (som ÄR viktigt för mig), då ser man i regel också vältränad ut... Vältränade tjejer tilltalar alltså mig, fast pga tränings- och hälsoaspekten.

Markus, 2008-06-03 10:42:10

(Besvärligt med den där spärren vid 255st tecken...)

Markus, 2008-06-03 10:27:17

Om jag skippar tolkningar/missförstånd ;-) och svarar på frågan... Jag är öppen/intresserad av ett förhållande och generellt frågar jag efter en tjej som är lik mig själv, alltså var det gäller fritidsintressen, prioriteringar i livet och sådant.

Markus, 2008-06-03 10:24:15

Sen är det alltså två tjejer som undrar över mina planer på förhållanden och "vilka kvinnliga egenskaper jag tilltalas av"... Den ena (gissningsvis) född 87 (dvs i min ålder) och skriver att jag verkar trevlig... Hmm, hur ska man tolka detta? ;-)

Markus, 2008-06-03 10:12:48

Att jag "bara springer och springer" är kanske en lite snevriden bild då det, i alla tidigare, mest varit medlemmar från idrottsforumet puls.se som hittat till min hemsida. Därav mest ”idrottsfokusering” på den. Löpningen ÄR dock en stor del av mitt liv.

Markus, 2008-06-03 10:02:22

Kanske en bättre princip att svara här direkt i gästboken, istället för att skicka mail (som jag gjort fram tills nu). Dock är gästboken dålig på det sättet att man bara kan skriva 255 tecken, sen klipps medelandet! :-/ Ska se om jag kan ändra det...

Markus, 2008-06-03 09:54:51

Ja man undrar ju vilka kvinnliga egenskaper du tilltalas av...

Elise, 2008-05-30 23:00:10

Hejsan Markus! Du bara springer och springer och civilstatus är fortfarande singel. Du har inte några konkreta planer när det gäller förhållanden?

rita, 2008-05-27 07:38:37

Tjo Macke! Du är grym! Inte nog med att du knatar in på en 99:e-placering i årets GbgVarv - du SPRINGER sedan ner till stationen - 6 kilometer till... Varför åkte du inte med oss...? ;-) /Pelle (& Tove 1:26:49 - 26:e dam, & Hence)

Pelle, 2008-05-19 14:07:19

Hej Markus!! Du verkar jättetrevlig. Jag blir impad av dina resultat. Vilken är din bästa gren tycker du? Hihi. Ha det bäst! /Elise87@hotmail.com

Elise, 2008-04-18 15:15:35

Hej Markus Jag ahr tappat bort mig totalt i min träningstatistisk är upp i 11 mil blandat i veckan. Kan du hjälpa mig få ordning på´t Håkan

Ironman, 2008-03-22 09:35:53

Hej mikael heter jag. Jag sprang mot dig i helgen som gick. Lurlunken eller vad det hette. Ville bara att du skulle veta att om jag inte varit sjuk i tre veckor innan tävlingen hade jag bjudit bättre motstånd. Har sprungit 5km på ca 15 min tidigare mi

micke, 2008-03-18 19:12:55

Lycka till med trippeln i helgen!

Johan Bertil, 2008-02-16 09:21:13

Intressant hemsida, och springa kan du!

Thomas, 2007-12-15 22:10:49

Det gick bra i Jämjöhalvan!!!GRATTIS MARKUS

Andreas Davidsson, 2007-11-10 18:48:58

Hej! Bra sida. lycka till

pegman, 2007-10-09 16:07:23

Hejsan! Var länge sen vi pratade... Kollade igenom dina rekord, tänkte se vilka jag ska försöka slå till nästa år. Såg att jag nu när jag debuterade på 400 m förra veckan så slog jag ditt rekord, mitt rekord lyder på 59,16. http://web.telia.com/~u87157

Samuel Karlsson, 2007-08-28 18:09:08

hej! söker en idrottsläkare i gävle, googlade på det o då fick jag upp ditt inlägg på hälsopedagogerna (dat 070309). jag har ett löparknä som jag inte blir av med o som nu efter graviditet bara blir värre o värre. på hc får man inte speciellt mycket hjä

Helena, 2007-05-18 10:59:34

Du är duktig. Respekt!

Björn Hbg, 2007-05-12 23:09:48

Jo, det gäller analysen av maratid kontra bmi m.fl variabler. Tyckte det stod att du hade gjort en pls-analys av dessa variabler.

Staffan Malmberg, 2006-11-05 14:04:51

Hej, kan du maila mig underlaget för pls-analysen?

Staffan, 2006-10-26 13:54:32

Ny gästbok! :-D Den gamla hittar du här: http://www.olzzon.com/g/g.php?a=s&i=g14-00282-78

Markus Andersson, 2006-08-15 09:27:45